علی فرهی

یادداشت ها، نظرات و علاقه مندی ها

علی فرهی

یادداشت ها، نظرات و علاقه مندی ها

۲ مطلب در شهریور ۱۴۰۰ ثبت شده است

۱۳شهریور

(1) مقدمه

در کتاب غررالحکم، که بخشی از حکمت‌ها و سخنان حضرت امام علی( علیه السلام ) را در خود جای داده، چنین آمده است:
«ما قصم ظهری إلا رجلان عالم متهتّک و جاهل متنسّک‏ هذا ینفر عن حقّه بتهتّکه و هذا یدعو إلى الباطل بتنسّکه‏»

 

همزمانی جهل و تنسک ظاهری در جاهل متنسک آثار شومی، جدی و خطرناکی برای جامعه اسلامی دارد.

چنین فردی به خاطر جهلش، موجب ایجاد بدعت در امر دین می‌شود و مردم هم به اشتباه و از روی تنسک ظاهریش از او پیروی می‌کنند و به باطل کشیده می‌شوند. (بحار الانوار، ج 1، ص 208)

جاهلان متنسک با بدعت در دین و امر دین جامعه را از اهداف اصیل دینی منحرف می کنند.

لذا، باید آنهایی که به اسلام اعتقاد دارند به داد اسلام برسند. آنهایی که می خواهند‏ ‏اسلام در این مملکت حکومت کند باید به داد اسلام برسند. (صحیفه امام، جلد 11، ص 314)

(2) لازمه شناسایی جهل متنسکانه!

فهم این پدیده مستلزم درک صحیح از دین، امر دینی، علم و عبودیت است.
این نوشتار امکان پرداختن کامل به تمامی این این موارد را ندارد و صرفا تلاشی است در جت مقابله با این پدیده شوم که دامنگیر جامعه ما شده است.

(3) دین اصیل - شبه دین - جاهل متنسک

دین اصیل از زیربناهای استواری برخوردار است؛ اما، در کنار دین اصیل شبه دین های دستوری (سنتی) و هیجانی (عاطفی) همواره حضور داشته اند.

متاسفانه، دین دستوری (سنتی) و دین هیجانی (عاطفی) با فقدان اجزاء اساسی دین اصیل مانند آزادی، تفکر و شناخت و ... با ارجاع مخاطب به ظاهر روایات و عبادات و مناسک و شعائر و داغ کردن هیجانات مخاطب بنیان هدف عالی دین یعنی عبودیت را هدف قرار می دهد.

رفتار جاهل متنسک عمدتا مبتنی بر ظاهری برش خورده از دستورات دینی با چاشنی افروختن هیجانات مخاطب می باشد.

(3) مقابله دین اصیل با جهل متنسکانه

در دین اصیل، شخص دین دار با اصول (بینات)، سنجه ها (میزان)، روش ها (کتاب) و ریشه ها (حکمت) و با شناخت ساختار وجودی آدمی (فطرت) و با شناخت کافی خود (بصیرت) و متناسب با در شرایط زمان و مکان و فهم اولویت ها در راستای اهداف اصیل دین به دین روی می آورد و بنابر این دچار مغالطه های جاهلان متنسک نمی شود.

(4) دانش بشری اصول، ابزار و روش های متناسب خود را دارد

در هر دانشی متناسب با موضوع و ماهیت آن علم، می بایست از اصول و روش های لازم بهره جست. برای مثال در دانش های بشری مانند پزشکی است بهره مندی از اصول، ابزارها و روش های دانش های تجربی لازم است.

(5) دین و علم 

توجه به اندازه انسان (قدر) و رابطه‌های گسترده و نیازهای فراگیر او و حرکت مستمر انسان جهت نامحدودی را طلب می‌کند؛ این جهت نامحدود با علم و تجربه و فکر و عقل محدود، دست‌نیافتنی است. این ادراک  اضطرار به دین را مطرح می‌کند.

در این تلقی بحث «دین حداقلی» و «دین حداکثری» معنایی ندارد؛ چرا که همه چیز را باید از خدا آموخت.

اما، مهم آن است که در هر مقوله ای چه چیزی را باید از خدا آموخت.

آن چه ما می فهمیم این است که دین به علم و فلسفه و عرفان و هنر خط و هدف و انگیزه و جهت (رشد) می‌دهد.

(6) کرونا - عزاداری - جاهل متنسک

در تصاویر زیر نمونه هایی از روش های مسموم در موضوع مورد بحث را می بینیم.

 

(7) واکاوی نتایج نمونه های فوق

در تصویرهای زیر نمودار آمار رسمی منتشر شده در خصوص تعداد ابتلا و مرگ و میر ناشی از بیماری کووید-19 مشتمل بر زمان های گفتار نمونه های قسمت 6 مشخص شده است. البته برخی بر آوردهای انجام شده میزان مرگ و میر را حداقل 2 برابر آمار رسمی اعلام کرده اند.

با مراجعه به داده های منتشر شده واضح است که با رعایت های انجام شده در دو هفته قبلی، در محدوده زمانی 26 مرداد (8 محرم)  تا 30 مرداد (12 محرم)  پیک پنجم از نظر ابتلا از 50،228 نفر به 24،179 و در محدوده زمانی مشابه  آمار از فوتی های این پاندمی از 655 نفر به 544 نفردر حال نزول بود.

اما به شکل معنا داری، آمار ابتلا و فوتی هایی که رو به کاهش بود از سی مرداد (دوازده محرم) تا 2 شهریور (15 محرم) مجددا از 24،179 به 40،623 نفر افزایش یافت و تا تاریخ 13 شهریور یعنی تقریبا 2 هفته به نقطه نزولی قبلی باز گشته است. متاسفانه آمار فوتی های اعلام شده این بیماری در بازه زمانی مشابه یعنی سی مرداد (دوازده محرم) تا 2 شهریور (15 محرم) مجددا از 544 نفر تا 709 نفر افزایش یافت و در تاریخ 13 شهریور یعنی تقریبا 2 هفته  به مقدار کاهشی قبلی باز گشته است.

(8) سوال به جای جمع بندی

لازم است آمران و عاملان اتفاق تشریح شده اگر توانستند انعکاس گفتار و رفتارهایتان را در حقایق تاسف بار رقم خورده ببینید در خلوت به سوالاتی این چنینی که حداقل دین داری را نیاز دارد پاسخ دهند:

آیا سلامتی و جان مردم حق الناس و خط قرمز دین نیست؟

بر چه اساسی دلسوزانی را که از روی علم امر و توصیه به محدود شدن مراسم عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) را داشتند ابلیس خواندید؟

حکم آمران و عاملان از دست رفتن این جان ها در شرع  مقدس چیست؟

بنا بر چه سطحی از دانش پروتکل های علمی را زیر سوال می برید؟

آیا قصدی بر رعایت حق الناس دارید؟

تناقض گفتار و رفتارتان با حاکم شرعی که خود را تابع او می دانید نشانه چیست؟

چرا رفتار مخاطره آمیزتان را در حضور رهبری انجام نمی دهید؟

 

سخن پایانی

آقایان جان مردم و دین مردم را بازیچه هوس ها و هیجانات و توهمات خود نکنید.

شنبه 13 شهریور 1400

۰۱شهریور


حدودا بیست سال پیش با ترجمه زیبای مرحوم احمد آرام بر دایرة المعارف الحیاة با بزرگ مرد فقید استاد محمدرضا حکیمی آشنا شدم. الحیاة اثری ارزنده، جالب و تلاشی دلسوزانه برای جامعه اسلامی و حاصل بخش مهمی از عمر مولف آن است.
اما برای من جالب تر از آثار مرحوم حکیمی ویژگی های شخصیتی ممتاز اوست که او را در دوران معاصر در نظرم کم نظیر می نماید؛ از میان این دریای عمیق و صفات ممتاز آن عزیز سفرکرده صرفا به یک نکته بسنده می کنم:

انطباق رفتار و باور

انطباق رفتار آدمی و باور های او نشان دهنده سلامت روان اوست؛ در دورانی که بر خلاف انتظار اولیه جامعه و خواص از دروغ و ریا به شدت رنج می برند زندگی انسان هایی چون آقای حکیمی خود حیات بخش و امیدآفرین است.
زیست آقای حکیمی برای جامعه درس صداقت و اخلاص و تلاش در راه باور و عقیده بود.
یقین دارم چنین خصوصیاتی میراث بزرگانی چون مرحوم استاد محمدرضا حکیمی برای نسل ما و آیندگان خواهد بود.


خداوند او را مورد رحمت ویژه اش قرار دهد و با اولیائ الهی محشور کند.


پی نوشت:
1.من دیدگاه مکتب تفکیک که مرحوم آقای حکیمی مروج آن بودند را قبول ندارم.
2.تصویری که ایشان از برخی مخالفان مکتب تفکیک به دست می دهد در مواردی صحیح و دقیق نمی دانم و  با اصل حقیقت طلبی منطبق نمی یابم.
3.این اختلافات چیزی از ارادت من به آن عزیز فقید نمی کاهد.